حافظیه شیراز

شنبه 10 اسفند 1398
10:44
شهرام
حافظیه شیراز

حافظیه شیراز
مجموعه حافظیه شیراز یکی‌از مهمترین جاذبه‌ های توریسم توریستی شهر زیبای شیراز است که هرساله صاحب خانه گردشگران متعددی از گوشه‌ و کنار جهان است . درواقع نمی توان به شیراز هجرت کرد و سوای تماشا از آرامگاه شعر سرا بزرگ قرن هشتم یعنی خواجه نگهدارنده شیرازی این شهر خوشگل را ترک کرد . ممکن است برایتان دیدنی باشد که بدانید , طرح کنونی گروه حافظیه شیراز به توصیه یک معمار فرانسوی و خیر یک اهل ایران پیاده‌ سازی و اجرا شده‌است . در‌این مقاله قصد داریم بیشتر با این مجموعه‌ بی‌نظیر آشنا شویم .

شناخت با تاریخچه‌ حافظیه شیراز
اولی بنایی که بر مزار لسان‌العرفا ساخته شد , 65 سال بعداز مرگ وی به وسیله شمس‌الدین محمد یغمایی بناگذاری شد . حافظیه در دوره‌ حکومت صفویان و در طول حاکمیت نادرشاه افشار یک‌سری توشه مورد بازسازی قرار گرفت . قسمت‌هایی از حافظیه همانند سالن چهارستون در عصر زندیه به آن بیش تر شد . در دوره‌ حکومت قاجار و پهلوی هم , بنای حافظیه مورد نوسازی و تجدید بنا چندین‌باره قرار گرفت . در زمان این سالیان بناهایی برگرفته از معماری سنتی اهل ایران اسلامی با مصالحه‌ای زیرا فلز , چوب , سنگ مرمر و خاک بر فراز ضریح حفظ کننده ساخته شد و بارها مورد تخریب قرار گرفت .

حافظیه جاذبه گردشگریشیراز

توشه روی عمل وارد شدن پهلوی نخستین و جاری شدن مهندسین , شرکت‌ها و معماران اروپایی به کشور‌ایران , معماری سنتی اسلامی سرزمین هم پایین تأثیر مدرنیسم غربی قرار گرفت و معماری اثر ها تاریخی کشور ایران مبتلا تحولی عظیم شد . در سال 1314 خورشیدی برنامه ای که به وسیله باستان شنان و معمار بزرگ فرانسوی یعنی آندره گدار برای مجموعه‌ حافظیه شیراز توصیه شد , با بررسی شخصی به اسم علی سامی و همیاری علی‌اصغر حکمت و مدیر کهن اداره‌ فرهنگ وتمدن عجم یعنی سرهنگ علی ریاضی پیاده‌سازی شد . درواقع بنای کنونی حافظیه در سال 1315 ساخته شد که در اجرای آن آقایان حکمت و سامی به همراه ماکسیم سیرو فرانسوی نقشی فعال داشتند .
شناخت با حافظیه شیراز
برای ورود به مجموعه‌ حافظیه شیراز می‌توان از 4 درب بهره برد . درب حیاتی یا این که درواقع درب جنوبی تیم در حدفاصل دو چهارراه پر اسم و رسم شهر شیراز یعنی چهارراه ادبیات و حافظیه جای دارد که دقیقاً رو به روی تیم ورزشی حافظیه‌ شیراز است . گروه حافظیه دارنده دو درب در نصیب غربی و یک درب در نصیب شمال شرقی هم است . مساحت مجموعه‌ حافظیه تقریباً دو هکتار است که از چهار نصیب دارای اهمیت درست شده است . محوطه‌ شمالی , تراس غربی , ایوان شرقی و نصیب محل ورود حیاتی تیم که بانام ایوان جنوبی شناخته می گردد .

در صورتی از درب حیاتی حافظیه شیراز به درون این شرکت ورود فرمائید , آرامگاه محافظ را نخواهید مشاهده کرد . آنچه بیشتراز تمامی درین محوطه خود نمایی میکند نارنجستان‌ها , باغچه‌های بزرگ , گلدان‌های عظیم‌الجثه‌ای که در کنار راهروها جای دارد و رواق بیست ستونه است . برای مشاهده از مقبره‌ حفظ کننده بایستی از پله‌های این رواق بالا رفته و به نصیب شمالی گروه بروید .


[ بازدید : 92 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی اماکن تفریحی شیراز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]