باغ ارم شیراز

دوشنبه 19 اسفند 1398
10:27
شهرام
باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز
در شمال غربی شهر شیراز ودرکنار شهر گلشن زیبای تاریخی باقیمانده که به باغ ارم مشهور است . باغ ارم گلشن ایرانی تاریخی منحصربفرد است که درسی وپنجمین اجلاس کمیته ارثیه جهانی یونسکو درسال 2011 در فهرست ارثیه جهانی ثبت شوید و دربرگیرنده یک سری بنای تاریخی هنری نفیس و گلشن گیاه شناسی می‌ شود .
بین فضای سبز سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از بدور جلب اعتنا می‌کند و بعلت موزون بودن آن آنرا سروناز می‌خوانند . مورخ شناسان عمر این سرو را هزار سال تقریب میزنند . عمارت این گلشن وابسته به عصر قاجار است و کاشیکاری پیشانی حیاط مرکزی و اطراف آن از جالبترین کاشی کاری های زمان قاجاریه به حساب آورده می شود که مثال آن در بقیه بناهای عصر قاجاریه چشم نمی‌ شود .
عمارت گلشن ارم :
عمارت میانه گلشن از نگاه معماری , نگارگری , کاشیکاری وگچ بری ازشاهکارهای معماری قاجاریه است . این عمارت سه طبقه , دارنده تزیینات دوچندان است . ستونهای آن از تخت جمشید الهام گرفته گردیده اند .
در سردر سازه دونیم دایره دردوطرف ویک تابلو بزرگ دروسط قرارگرفته که جمعاً از سه هلال درست شده گردیده اند . این تابلو تصاویری از شاهنامه فردوسی ونبرد شاهان قاجاررا نشان می دهد .
عمارت گلشن مذکور از اثرها زمان ناصرالدین سلطان قاجار بشمار می رود و توسط مرحوم نصیرالملک ساختمان فعلی سازه شده‌است . در این باره یک‌سری کتیبه سنگی در نقاط متعدد گلشن از نصیرالملک ما‌نده است . اولی کتیبه سنگ مرمراست که بر بالای رمز در محل ورود شمال شرقی گلشن نصب شده و با خط نستعلیق چنین خوانده میشود : از وزیر شه نصیرالملک راد / دائمش گلشن ارم آباد باد
علاوه بر کتیبه فوق شش کتیبه سنگی در نمای شرقی ساختمان به صورت ازاره به چشم می خورد که تمامی آنان با خط نستعلیق نقر و در انتها آن‌ها مورخ های متفاوتی به دیده میخورد و اسم نصیرالملک در آن‌ها ذکر شده شده‌است .
اشعار کتیبه دوم مرتبط با شوریده شیرازی شاعرمعروف زمان قاجاریه است . در یکی کتیبه ها هم به مظفرالدین فرمانروا قاجار اشاره شده‌است .

یک کدام از بخش های زیاد دیدنی این سازه پنجره های آهنی است که در طبقه نخستین ساختمان در پای حیاط بزرگ دو ستونی در مدخل سردابه قرار دارد و از مثال های جذاب پنجره های آهنی در زمان قاجاریه محسوب می‌شود . نصیب بیشتر درهای چوبی از چوب ساج تهیه و تنظیم شوید و به همین منظور با گذشت سال‌ها تندرست مانده و هیئت حیاتی خویش را نگهداری نموده اند .
کاشی کاری پیشانی حیاط مرکزی و اطراف آن از جالبترین کاشی کاری های عصر قاجاریه به حساب آورده می شود که مثال آن در بقیه بناهای زمان قاجاریه چشم نمیشود . چه در ساختمان دیوانخانه قوام الملکی یا این که اندرون زینت الملکی و یا این که بقیه بناهای زمان قاجاریه مثل کتیبه کاشی کاری پیشانی حیاط ساختمان گلشن ارم چشم نمیشود و به همین بهانه آنرا می بایست از مثال های منحصربه شخص دانست .
از مرحوم نصیرالملک بناهای ارزنده ای در عجم ما‌نده از جمله آن‌ها مسجد نصیرالملک , منزل نصیرالملک و گلشن ارم میباشد . ساختمان دیرین آن از بناهای دوچندان دیدنی و بی سابقه عصر قاجاریه به حساب آورده می شود .



از جمله قسمتهای دوچندان دیدنی این بنای ارزشمند سردابه ای است که در طبقه زیرین این ساختمان قراردارد و آب سرازیر از اواسط آن می گذرد و به همین بهانه سردابه مذکور از حیث معاش در فصل‌تابستان محل فراوان قابل قبولی بوده است .


[ بازدید : 106 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی اماکن تفریحی شیراز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]