تخت جمشید، افتخار کهن ایرانی

سه شنبه 13 اسفند 1398
7:36
شهرام
تخت جمشید، افتخار کهن ایرانی
تخت جمشید , افتخار قدیمی ایرانی
تاریخچه تخت جمشید یا این که پارسه
تخت جمشید که با اسم پارسه , پرسه‌پولیس و پرسپولیس نیز شناخته میشود , آیینه‌ای از مورخ و فرهنگ وتمدن قدیمی کشور ایران زمین به شمار می رود که به فرمان داریوش بزرگ در سال 518 ق . م و با حدود 125000 مترمربع وسعت , به‌عنوان یک کدام از شاهکارهای معماری زمان خویش در مرحله عالم ساخته شد . علاوه‌بر آن یکی‌از جاهای جالب شیراز به شمار میرود . تخت جمشید درواقع نقطع ی عطف نازکی و خلاقیت هنرمندان اهل ایران در به‌کارگیری فرهنگ وتمدن مردم متمایز زیرا مصری‌ها , بابلیان , یونانی‌ها , مادها و ارمنی‌هاست که تحت‌سلطه و دستور هخامنشیان بوده‌اند . انگیزه داریوش از ساخت این سازه آن بود که پایتختی در امپراطوری خویش احداث نماید که مثل نداشته باشد و برای این فعالیت , جلگه بزرگ مرودشت با پیشینه تاریخی سابق را تعیین کرد .

تخت جمشید

علت نام‌گذاری تخت جمشید به «پارسه» , قبیله پارس بوده‌اند که هخامنشیان رهبری آن‌ها را بر عهده داشتند . آن‌ها به اقامتگاه خویش پارس می‌گفتند , جایی که یونانیان آن را پرسیس ( persis ) می‌نامیدند و امروزه آن را عجم خطاب می کنیم . در سنگ‌نوشته‌ای که از خشایارشا بر جرز درگاه‌ محل ورود دروازه ملل باقی‌ باقیمانده و همین‌طور طبق بعضا لوحه‌های عیلامی , اسم اساسی تخت جمشید باعنوان «شهر پارسه» یاد شده‌است . گفته می شود در طول ساسانیان نیز این سازه را صد ستون و در زمان اسلامی آن را «چهل ستون» , «چهل منار» و «تخت حضرت سلیمان» می‌نامیده‌اند ; البته ابعاد به‌دلیل آن که مردمان اطلاعی از خالق این شرکت نداشتند , آن را به جمشید , فرمانروا باستانی نسبت داده و اسم «تخت جمشید» را بر آن نهادند .
در حین هخامنشیان , برای هر فصلی اقامتگاهی وجود داشت . اقامتگاه تابستانی در هگمتانه ( همدان مدرن ) , اقامتگاه زمستانی در شوش ( پایتخت عیلام ) و تخت جمشید نیز به‌عنوان اقامتگاه بهاری برای برگزاری مراسم جشن‌های ملی ایرانیان ( عید باستانی ) بود . بعداز داریوش بزرگ , پسرش خشیارشاه و همین‌طور نوه‌اش اردشیر یکم , بناهای باشکوهی بدین این شرکت هنری اضافه کردند . کلاً , ساخت کاخ‌های تخت جمشید حدود 180 سال به درازا کشید , 200 سال مورد به کارگیری قرار گرفت و بعد از نابودی به دست اسکندر مقدونی , ویرانه و متروک شد .

بخش‌های متعدد تیم تخت جمشید
برای مشاهده از کلیه بخش‌های گروه تخت جمشید به بیشتراز یک تا دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت . به‌دنبال , داده ها هر قسمت به تفکیک در اختیار شما گذارده میگردد .


پله محل ورود
در نصیب محل ورود تخت جمشید , پله دو طرفه‌ای موجود است که زمان خشیارشا در ضلع غربی این سازه تاسیس شده است . هر طرف این پله 111 پلکان دارااست که به‌دلیل قرینه بودن , از شاهکارهای بزرگ معماری دیر باز به‌شمار می روند . بعداز 63 پلکان , به یک پاگرد می‌رسیم و بعداز آن 48 پلکان دیگر در جهت مخالف ادامه پیدا می‌نمایند . هر پلکان 6 . 90 متر ارتفاع , 38 سانتی‌متر پهنا و 10 سانتی‌متر پاخیز دارااست . به دور تا به دور پله‌ها نیز به نحو شگفت‌انگیزی با جان‌پناهی از کنگره‌های چهار پله‌ای تزیین شده‌است .

دروازه ملل
بعداز گذر از پله محل ورود , به دروازه باشکوه ملل یا این که دروازه خشایارشا میرسید که به‌دلیل ظواهر مختص خویش , آوازه جهانی داراست . هر ضلع از این سالن مربعی , 24 . 75 متر ارتفاع داراست و مساحت آن 612 . 5 مترمربع است . درگذشته میانه این سالن چهار ستون وجود داشت که هم‌اکنون سه ستون آن باقی است . طول هر ستون , بیش تر از 16 . 5 متر و طول هر مورد از درگاه‌های شرقی و غربی 10 متر و پهنا آن 3 . 82 متر است .

در درگاه غربی , دو گاو زیاد بزرگ و بر دروازه شرقی , دو گاو عظیم‌الجثه بالدار با راز بشر به چشم‌ می‌خورند . این موجودات , نشانگر افسانه‌های متاثر از آشوریان است و عظمت امپراطوری هخامنشی را نشان میدهد . در صورتی به رخ این گاوها توجه نمائید , متوجه ریش‌های بلند و مستطیل‌ شکلی می شوید که با غنچه نیلوفر آبی‌رنگ و گل‌های دوازده‌پر تزیین شده‌اند . بالای این درگاه‌ها نیز کتیبه‌ای به گویش فارسی باستان , عیلامی و بابلی حکاکی شده که ترجمه آن به‌این قرار است : «خدای بزرگ اهورامزدا است , که‌این زمین را آفرید , که اسمان را آفرید , که مردمان را آفرید , که روشن بختی مردم را آفرید , که خشایارشا را فرمانروا کرد , یکی را پاد شاه اکثری , یکی را سرور بخش اعظمی , اینجانب ( هستم ) خشایارشا , پاد شاه بزرگ , فرمان روا شاهان , پادشاه کشورهایی که مردمان مختلف دارا‌هستند , سلطان این عالم فراخ و به دور , پس داریوش فرمانروا , ( از تخمه ) هخامنشیان…»





[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی اماکن تفریحی شیراز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]